18 de maig 2015

'El retorn dels déus', o com fotografiar les religions paganes anteriors al cristianisme

És possible mostrar amb fotos com eren les religions anteriors al cristianisme? Com es relacionaven els nostres avantpassats amb la vida i la mort? Com era una societat que no coneixia el concepte del pecat? Sembla difícil, oi? Doncs el Rafael López-Monné, un dels fotògrafs més cultes, apassionats i extraordinaris que conec, s'ha embarcat en l'imponent projecte El retorn dels déus, amb el qual pretén apropar als ciutadans del segle XXI les religions de l'antiguitat clàssica.

Amb la col·laboració d'arqueòlegs, historiadors, filògegs, restauradors, actors, figurants i gestors culturals ha creat un conjunt d'imatges espectaculars que recreen el culte a Dionís (Bacus pels romans), el primer dels déus que formen part del seu projecte. Dissabte passat, uns quants privilegiats vam tenir l'oportunitat de veure Tarraco Viva una de les seves imatges, que reconstrueix fidelment una de les pintures murals de Pompeia. Vam quedar absolutament fascinats i bocabadats.

Si els déus volen, l'any que ve veurem les altres 25 fotos que queden per imprimir, a l'espera que alguna entitat o institució les financiï. Seria una desgràcia que un treball artístic i divulgatiu com aquest no arribés a veure mai la llum per culpa dels maleïts diners. Preguem als déus perquè així no sigui!

7 d’abr. 2015

La màgia d'ajuntar les peces amb Photoshop


Aquesta panoràmica l'he realitzada amb 20 fotos verticals en un dels paratges més espectaculars que existeixen, el Congost de Mont-rebei, a la comarca de la Baixa Ribagorça. Si, ja sé que la majoria de càmeres tenen un programa per fer panoràmiques, com la meva Olympus E-M1, però a mi em segueix agradant la màgia d'ajuntar jo sola les peces en Photoshop i esperar a veure què passa :)

Olympus E-M1 + Zuiko 12mm

8 de març 2015

Leopoldo Pomés, a la Pedrera

En Leopoldo Pomés amb la Nati Martínez a l'esquerra, el Manel Soria al darrera, jo mateixa i el Martin Gallego, l'autor del selfie.

Com m'alegra que el nostre estimat Leopoldo Pomés, un dels grans de la fotografia, inauguri demà una exposició a La Pedrera de Barcelona que repassa la seva trajectòria no només com a fotògraf, sinó també com a publicista, cineasta i gastrònom, entre altres coses. Si voleu conèixer el treball del polifacètic creador de les campanyes publicitàries de Freixenet o del llegendari restaurant de truites Flash Flash de Barcelona, no us la perdeu. Estarà oberta des del 10 de març fins al 12 de juliol.

12 de gen. 2015

El cometa Lovejoy, caçat al costadet de Barcelona!


Aquí el teniu! El nucli es pot distingir gairebé a simple vista, mentre que per observar-ne la cua (de color verd intens) és recomanable usar uns prismàtics. L'apreciareu millor si mireu la foto en gran!

Olympus E-M1 + Zuiko 12-40mm

20 de des. 2014

La vida en un meravellós i únic píxel blanc

© Nasa
Veieu el puntet blanc il·luminat pel feix solar de la dreta de la imatge? És la nostra llar, la Terra, fotografiada per la Voyager 1 el 14 de febrer de 1990, 12 anys després del seu llançament. En aquells dies, la nau de la Nasa estava a 6.000 milions de kms de casa.

Les ratlles de colors són els reflexos del sol a l'interior de la càmera que va disparar la foto. "Aquí estem -va dir Carl Sagan-. La nostra llar. Nosaltres. Tot el que estimem, tot el que coneixem, tot el que hem sentit, tot ésser humà que alguna vegada va existir, que va viure la seva vida. La suma de la nostra alegria i sofriment, de milers de religions confiades, ideologies i doctrines econòmiques, cada caçador i recol·lector, cada heroi i covard, cada creador i destructor d'una civilització, cada rei i camperol, cada jove parella enamorada, cada mare i pare, cada esperançat nen, inventor i explorador, cada mestre de moral, cada polític corrupte, cada superestrella, cada líder suprem, cada sant i pecador en la història de la nostra espècie, va viure aquí, en una mota de pols suspesa en un raig de sol".

Avui fa 18 anys que Carl Sagan va abandonar aquest meravellós i únic píxel blanc, però el seguim recordant.