8 d’ag. 2013

Contar una història amb una sola imatge


Que difícil és per a un fotògraf explicar una història en una sola foto. El mateix Cartier-Bresson ho deia. No obstant això, de vegades el miracle succeeix i per això fotos com aquesta són tan valuoses. Mireu si no la senzilla i honesta imatge de dalt de Gerald Waller, lliure d'artificis estètics, publicada a la revista Life el 1946, d'un orfe austríac. Ni tan sols necessita un peu de foto.

14 de gen. 2013

'A la recerca de la Llum Zodiacal', nou taller d'astrofotografia de paisatge al Montsec


Sabies que el sistema solar està ple de pols que generen el moviment dels cometes i el xoc entre asteroides ? Que a la primavera, després de la posta de sol, aquestes partícules creen una brillantor que es pot observar des de la Terra ?

Aquesta misteriosa i espectacular llum platejada, més subtil que la Via Làctia, es coneix amb el nom de Llum Zodiacal i il·luminava les nits a tot el món quan no hi havia contaminació lumínica. Ara, un astrònom, un fotògraf, una editora gràfica i una experta en el processat d’imatges t’ofereixen l’oportunitat d’observar-la i fotografiar-la en un dels cels nocturns més nets d’Europa, el del Montsec.

Durant un cap de setmana, et proposem:
  • Descobrir, veure i fotografiar la Llum Zodiacal, els estels i la Via Làctia amb la teva pròpia càmera.
  • Aprendre a seleccionar i processar les teves imatges nocturnes.
  • Endur-te a casa una còpia fine art de la teva millor foto.
Tot això, de la mà de quatre experts:
  • Ramon Naves. Astrònom, cap de l’observatori Montcabrer MPC 213, descobridor de dos asteroides i col·laborador de la NASA.
  • Manel Soria. Fotògraf especialitzat en astrofotografia i natura. Ha publicat reportatges en diversos mitjans, i algunes de les seves imatges han estat APOD de la NASA. És, a més, doctor enginyer industrial i professor de la facultat d'Enginyeria Aeronàutica a la Universitat Politècnica de Catalunya.
  • Maria Rosa Vila. Editora gràfica, fotògrafa i periodista. Directora de Fotografia de la revista Descobrir, editora d'Universo -la pàgina de l'APOD (Astronomy Picture of the Day) de la NASA al Facebook, coordinadora d'exposicions i editora gràfica de diversos fotollibres.
  • Nati Martínez. Fotògrafa i professora experta en retoc, processat i impressió d'imatges digitals, i en positivat, virats i altres tècniques especials de laboratori.
El programa que t’oferim és el següent:

Divendres 8 de març
  • Tarda. Arribada i presentació del curs
  • Sopar
  • Nit. Sortida nocturna per observar la Vía Làctia i altres cossos celestes
Dissabte 9 de març
  • Esmorzar
  • Matí. L’astrònom Ramon Naves explicarà què és exactament la Llum Zodiacal, com es produeix, i quins són els principals objectes celestes que podem observar al seu costat
  • Dinar
  • Tarda. L’astrofotògraf Manel Soria explicarà la teoria i la tècnica per captar amb la càmera la Llum Zodiacal i tota la màgia del cel nocturn. També realitzarà una breu sessió de pràctica bàsica de fotografia nocturna: enfocar, enquadrar, fixar el diafragma i el temps d'exposició...
  • Vespre. Sortida pels voltants d’Àger per observar i fotografiar la Llum Zodiacal
  • Sopar
Diumenge 10 de març
  • Esmorzar
  • Matí. La Maria Rosa Vila, cap de fotografia de la revista Descobrir, explicarà quin és el factor clau a l’hora de seleccionar les millors astrofotografies i com aconseguir que una imatge pugui convertir-se en APOD de la NASA. Durant la classe, s’editaran les fotos dels assistents realitzades la nit anterior i se’n seleccionarà una de cada
  • La Nati Martínez, experta en la postproducció d’imatges, explicarà la manera de processar correctament les fotos nocturnes utilitzant les fotos dels assistents
  • Dinar
  • Tarda. Imprimirem una còpia de la foto seleccionada de cada alumne en paper baritat i tintes pigmentades. Cada assistent s’endurà una còpia processada i impresa en qualitat fine art.
  • Comiat i fi de l’activitat.
Dates: del divendres 8 al diumenge 10 de març de 2013

Espai on s'imparteix el curs: a l'alberg Vall d'Àger, a Àger, dins la serra del Montsec, sota un dels cels nocturns més imponents d’Europa


Mostra un mapa més gran

Material necessari: càmera rèflex, trípode, roba d'abric i llum frontal. Si en disposeu, porteu un cable disparador, un objectiu angular i un teleobjectiu.

Preu: 270€

Inclou: dues nits d'allotjament a l’alberg Vall d'Àger en règim de pensió completa, classes de teoria i pràctica, dues sortides nocturnes per observar el cel i fotografiar la Llum Zodiacal, processat i impressió d’una còpia fine art.
  • Els desplaçaments es realitzaran en els vehicles dels assistents.
  • Les habitacions són compartides.
Les places del curs es cobriran per ordre d'inscripció un cop pagada la reserva de plaça (75 €). La resta de l'import (195€) s'abonarà en efectiu el primer dia de l'activitat. Per a fer la paga i senyal, sisplau omple el següent formulari:

Si vols veure un increïble cel ple d'estrelles sense rastre de llum artificial, aquesta és la teva oportunitat. Serà un plaer fer-ho junts i descobrir-hi la màgica Llum Zodiacal!

Nota. L'organització es reserva el dret de modificar, posposar o anul·lar el taller per manca de participants o per causes meteorològiques. En tot cas, s'avisarà prèviament a les persones inscrites.

9 de des. 2012

Fotos que ens recorden que la Terra no ens pertany



El desaparegut Galen Rowell, un dels meus fotògrafs de natura i paisatge de referència, tenia una teoria sobre la qual va escriure en nombrosos assajos fotogràfics. Deia que sense records seríem incapaços de percebre el món de manera associativa; que podríem contemplar-lo, sí, però amb una mirada perduda i buïda. Estudis científics demostren que els records, visuals o no, són sempre associatius. Per exemple, determinats olors i sons són tan associatius que quan els notem, immediatament evoquem sensacions viscudes.

Primer premi Montphoto 2012. Banderes d'oracions es retallen a la boira en un desagradable dia al pic Kalapatthar (5.550m), un dels millors llocs, per la seva proximitat, per contemplar l'Everest. Khumbu, Nepal.  Foto: Enrique López-Tapia de Inés.

Amb l'experiència visual passa el mateix. El nostre sistema ocular és tan sofisticat que pot provocar una resposta emocional només mirant la foto d'una persona estimada. Per això la fotografia té aquesta força i per això fotos tècnicament perfectes que no evoquin records i emocions intenses ens semblen avorrides.

Finalista categoria Subaquàtiques. A uns 20 metres de profunditat i després de diverses immersions, per fi va arribar l'esperat i proper trobada amb aquest corb marí pelàgic. Una frenètica persecució després del grup de roncadors i l'intent d'aïllar un exemplar per facilitar la seva captura, em va deixar aquest fantàstic instant de comportament animal. Foto: Cristòbal Serrano.

Com a editora gràfica he après que l'emoció es pot trobar en imatges de paradisos remots, però també en els ulls d'un llop o les ales d'una papallona. Que a mesura que passen els anys, els detalls dels nostres records s’esvaeixen i perden pes, i el nostre imaginari mental es torna més iconogràfic. Per això sempre busco i selecciono les imatges que capturen l’essència d’un moment significatiu del que s’ha estat testimoni, que mostren un món menys caòtic, difícil i accidentat del que veiem, un món simplificat i idealitzat. Instants perduts per sempre en el temps que la fotografia fixa en la nostra memòria, simplificant-los fins arribar-ne a l'essència.>

Primer premi categoria Món Animal. Pocs minuts després que el sol s'amagui, un elefant (loxodonata africana) Afegeix la llegenda es passeja al voltant d'un dels pocs punts d'aigua que es poden trobar en aquest àrid territori al final de l'època seca. Per sort, aquest exemplar encara no havia tingut l'honor de topar-se amb cap personatge de sang blava. Foto: Roger Rovira Rius.

La conservació del territori no és un instint natural de l'home. Hem transformat part del nostre món en un pantà tòxic, contaminat el sòl amb residus industrials, deforestat milers de quilòmetres quadrats, provocat els desastres nuclears de Txernòbil i Fukushima... La fotografia pot ser "aquella tènue llum que modestament”, com Eugene Smith apuntava, ens ajudi a recordar que la Terra no ens pertany, que som nosaltres els que li pertanyem.

Foto finalista categoria Món Animal. Un voltor comú busca aliment en l'interior de la caixa toràcica d'un gran mamífer, on prèviament havia estat col · locada una càmera fotogràfica camuflada. Van ser necessaris diversos intents fins aconseguir la fotografia desitjada. Foto: Jonathan Díaz Marbà.

Les fotos d'Inspirats per la Natura, el nou llibre del Montphoto 2012, un dels concursos internacionals de fotografia de natura més prestigiosos, així ho manifesten: imatges impactants, plenes d'esperança i d'urgència, que recullen l'èxtasi d'un moment, una arravatament, una esperança, un dolor, un record... Imatges que són una inspiració a protegir els paratges i éssers del planeta; que conviden a mirar, però també a recordar que tota la bellesa que percebem i tots els esforços que destinem a protegir el medi ambient són un pas més cap al descobriment i la conservació de tots els espais que fan de la Terra un món a preservar.

Primer premi categoria Muntanya. Bonic capvespre hivernal al Massís de Cotiella. Esperava amb ànsia l'aparició del cinturó de Venus quan vaig veure els prats encesos per les últimes llums prenent aquestes sinuoses formes. Foto: Pere Soler Isern.


Aquest text és una reflexió meva que trobareu a Inspirats per la Natura 2012, que ja és a la venda. Un gran llibre que podeu comprar directament a la web de Montphoto o clicant a l'anunci del costat.

26 de nov. 2012

Nou taller 'Com seleccionar i ordenar imatges i convertir-les en una història visual efectiva i estètica', el desembre a Vilassar



Molts fotògrafs que vénen a veure'm a la redacció del Descobrir m'expliquen que el que més els costa d'un reportatge és editar les fotos. Quines triar d'entre els milers d'imatges disparades? Com saber les que funcionaran? Com organitzar-les? Com explicar una història amb elles? Amb quantes imatges? En quin ordre? Com triar la foto d'obertura d'un reportatge? I la de tancament? Com evitar que ens falti una foto? Com aconseguir que el reportatge sigui estèticament potent?

Si volem que les nostres fotografies expliquin de manera efectiva una història, capturant l'atenció dels espectadors, haurem de saber seleccionar-les i ordenar-les. Si ho fem bé, podrem comunicar molt millor el nostre missatge, ja sigui en un reportatge que volem veure publicat, una exposició, un fotollibre, un multimèdia o un àlbum en una xarxa social.

En aquest taller...
  • Explicaré com passar de tenir una idea de reportatge o projecte fotogràfic a concretar-la correctament, planificar-la, desenvolupar-la i resoldre-la fins convertir-la en un bon treball fotogràfic.
  • Comentarem quines fotografies són indispensables per aconseguir-ho.
  • Us mostraré com seleccionar les que ens interessen, i com, en funció de les fotos que escollim, podrem explicar una història o una altra.
  • Per últim, donarem una ullada a les diferents maneres d'ordenar les fotos per aconseguir que una sèrie d'imatges soltes d'un aspecte de la realitat es converteixi en un discurs visual efectiu i estètic.
Tot això ho farem de manera molt pràctica, amb multitud d'exemples reals. Per això compto amb l'ajut del Manel Soria, que us explicarà l'edició gràfica des del punt de vista del fotògraf: com va plantejar alguns dels seus reportatges, amb quines dificultats s'hi va trobar i com les va resoldre.

Si creus que aquest és el taller que estaves esperant, aquestes són les dades:

Data: dissabte 15 de desembre de 2012
Horari: de 10 a 14h i de 16 a 20h, amb petit descans a la primera part
Lloc: Museu Arxiu de Vilassar de Dalt (vegeu Google Maps)

Professors:
  • Maria Rosa Vila. Editora gràfica, fotògrafa i periodista. Màster en Edició Gràfica de la UAB. Directora de Fotografia de la revista Descobrir, editora espanyola de la pàgina de l'APOD (Astronomy Picture of the Day) de la NASA al Facebook, i editora gràfica de diversos fotollibres.
  • Manel Soria. Fotògraf especialitzat en astrofotografia i natura. Ha publicat reportatges en diversos mitjans, i algunes de les seves imatges han estat APOD de la NASA. És, a més, doctor enginyer industrial i professor de la facultat d'Enginyeria Aeronàutica a la Universitat Politècnica de Catalunya. Autor del bloc Frikosal.

Preu del taller: 80€ o 100€ incloent-hi dinar al Restaurant El Teler. Si teniu el Carnet d’Amic d’Espaifotogràfic hi ha un descompte de 10€ en ambdós casos.

La inscripció al taller es formalitza en fer el corresponent pagament. El podeu fer immediatament mitjançant PayPal (pagament segur) que també us permet pagar amb targeta de crèdit encara que no en sigueu usuaris. Si ho preferiu, també podeu pagar fent un ingrés en el compte 0081 0379 88 0001142220 del Banc de Sabadell. Imprescindible indicar el nom i telèfon o email de contacte en el concepte de l’ingrés.

Us garantim que el taller serà molt didàctic i us resoldrà tots els dubtes i misteris de l'edició gràfica.

A veure qui s'anima i s'hi apunta. Serà un plaer veure'ns allà!

Nota. L'organització es reserva el dret d'anul·lar o modificar el taller per manca de participants.

13 de nov. 2012

Els 'model release', un formulari de cessió de drets d'imatge que tot fotògraf hauria de dur a la bossa

No, no els vaig demanar permís. Em demandaran?

Fotografiar persones en espais públics i privats sense el seu consentiment pot constituir un il·licit civil, tal i com vam veure en aquesta altra entrada. Què vol dir això? Doncs que si una persona se sent perjudicada en el seu dret a la imatge podria presentar una demanda per la via civil contra el fotògraf o el mitjà on la foto ha sortit publicada, i seria un jutge qui decidiria si s'ha produït un perjudici indemnitzable.

És per això que demanar a les persones que fotografiem que ens cedeixin el seu dret d'imatge és important per evitar demandes legals, sobretot en els casos en què volguem utilitzar la seva foto amb finalitats comercials o publicitàries. Aquesta cessió s'ha de realitzar sempre a través d'un document conegut com a model release, que diu que la persona fotografiada ha donat el seu consentiment per utilitzar la seva imatge.

Aquí teniu un exemple de model release que podeu utilitzar com a base per a crear el vostre propi formulari de cessió de drets:

Contracte de cessió de drets d'imatge
Per mitjà del present document, jo (nom del model) _______________________, amb DNI número _____________ atorgo a (nom del fotògraf) ________________, amb DNI número _____________ el dret i permís il·limitat i irrevocable per a captar, enregistrar, usar, reutilitzar, publicar, republicar i distribuir retrats fotogràfics o imatges de mi o en les quals jo estigui inclòs o inclosa, a través de qualsevol mitjà, sense límitació en el temps, per il·lustració, promoció, art, editorial, publicitat, comerç o qualsevol altre propòsit. 
Així mateix, cedeixo el dret a la meva pròpia imatge al fotògraf per tal que aquest pugui transmetre'l a tercers si és necessari, i acordo salvaguardar-lo a ell, els seus hereus, representants legals i totes les persones que actuïn sota el seu permís o autoritat o aquells pels qui ell o ella estigui actuant, de qualsevol reclamació per difamació, calúmnia, o invasió de la privacitat.
Per mitjà del present document també renuncio a qualsevol remuneració per drets a la meva pròpia imatge que puguin derivar de qualsevol utilització. 
Garanteixo que sóc major d'edat legal i tinc el dret d'acordar contractes en el meu propi nom. He llegit l'autorització, cessió, i acord anterior abans de la seva execució i estic totalment d'acord amb els seus continguts. Aquesta cessió de drets de la pròpia imatge ha de ser vinculant sobre mi i els meus hereus, els meus representants legals i els meus assignats.
Domicili _______________________
Email ________________________
Telèfon ________________________
Si la persona que hem fotografiat és un menor, sempre hem de tenir la cessió de drets, encara que sigui un parent nostre. En tots els casos, el document ha d'anar signat pel pare/mare o tutor legal.

Jo,  _______________________, amb DNI número _____________, com a pare / mare / tutor legal del menor que figura en aquest document, accepto totes les condicions del mateix a la mateixa data i lloc.

Tenir el model release de les persones que fotografiem protegeix al fotògraf i al mitjà de possibles demandes. Les demandes generalment argumenten que, com a conseqüència de la publicació de la seva imatge, la persona de la foto ha estat sotmesa a alguna situació compromesa, pèrdua de prestigi o posició social, etc. Per això qualsevol editorial, agència de premsa, agència de publicitat, etc, que sàpiguen el que estan fent (cosa no tan habitual com sembla), ens demanaran els model release. És habitual entre els fotògrafs portar aquests papers a la bossa preparats per omplir. Per exemple, si fem una foto de les Rambles de Barcelona on surt una persona que es pot reconèixer (no sé si les Rambles és un bon exemple perquè és molt difícil que només n'hi surti una, però en fi...), si després aquesta foto la utilitzem per a una campanya publicitària, la persona podria denunciar a l'agència de publicitat i al fotògraf, i exigir-ne una indemnització. Com evitar-ho? Doncs després de fer la foto, treient el paperet i demanant-li a la persona que hem fotografiat que ens agradaria tenir el seu permís per usar la foto que li hem fet. Si, ja sé que és molt complicat i que no sempre podrem, però així és com s'hauria de fer.

Quan no es necessiten els model release? Quan la persona surt d'esquenes o no se li veu prou la cara per reconèixer-la. O quan la foto que fem és per a cobrir una notícia d'actualitat (article 8.2 de la Llei 1/1982). Per això les revistes del cor ho publiquen tot en forma de notícies (excepte els reportatges pactats, és clar), perquè així no han de pagar drets per les fotos que fan al carrer.

I qui ens demanarà els model release? En la pràctica, només alguns editors veterans ben informarts i les agències de publicitat. Compte! Que no guanyem un euro amb la foto no significa que no haguem de demanar els drets d'imatge.

Tot i que sembli improbable que algú vagi a promoure un plet civil pel simple fet d'haver-li fet una foto sense permís, sempre és bona idea tenir a mà els model release. No està de més dur-los a sobre i, amb determinades fotos, cobrir-nos les espatlles.