8 de maig 2009

Emilio Morenatti guanya el Fotopres 2009

Emilio Morenatti, al costat d'una de les fotografies del reportatge 'Violència de gènere a Pakistan'. (Foto: Cata Zambrano, diari 'El Mundo')

Emilio Morenatti ha rebut avui el primer premi FotoPres 09, dotat amb 19.000 euros, per la sèrie de fotografies de dones pakistaneses que, víctimes de la violència de gènere, han sofert un atac amb àcid que ha desfigurat els seus rostres de per vida.

La sèrie, titolada "Violència de gènere a Pakistan", és un recorregut per les històries de deu dones pakistaneses que mostren la cara més cruel de l'home.

Per Morenatti, aquest treball ha estat "un gran repte" en el qual ha comptat amb l'ajuda desinteressada d'una ONG que li ha facilitat el contacte amb les víctimes per tot Pakistan, una tasca tant de recerca com de generar la confiança de les dones perquè acceptessin deixar-se fotografiar, en un país en que no és gens fàcil fer fotos a les dones. "Algunes vegades fallava l'intent, fins i tot després d'haver recorregut centenars de quilòmetres fins a les seves cases. En altres ocasions ens convidaven i teníem un gran rebuda ", ha comentat el fotògraf.

Els seus són retrats amb història, de dones que miren amb valentia la càmera tot i les seqüeles d'haver estat agredides amb àcid per disputes familiars o pel rebuig a pretendents matrimonials. Fotografies improvisades, realitzades sempre en els domicilis de les dones, i amb llum natural.

El segon premi FotoPres 09, dotat amb 13.000 euros, ha estat pel reportatge del fotògraf Walter Astrada "Violència postelectoral a Kenya", que va realitzar el 2008 durant el caos i l'escalada de violència que va viure el país africà després de les eleccions presidencials de gener.

El tercer premi de 10.000 euros ha estat per Alfonso Moral pel fotorreportatge "Líban, entre mar i foc", una sèrie de fotografies preses entre 2005 i 2007, on Moral treballa dos conceptes: la calma del mar i la violència de la terra.

El premi FotoPres concedit per l'Obra Social "la Caixa", és un certamen biennal que des de 1982 reconeix el treball dels fotoperiodistes, i a partir de 1993 també atorga sis beques a fotògrafs per a la realització de projectes documentals.

Un cap de setmana molt fotogràfic

Aquest cap de setmana, els afeccionats o professionals de la fotografia podran gaudir d'una gran varietat de festivals i mostres repartides per tot el territori. Els més propers són el festival SCAN 2009 de Tarragona i el Fotomaig '09 de Sitges. El primer (del qual ja n'he parlat en un anterior post) es celebra del 7 al 17 de maig i inclou tretze exposicions i la mostra 'Talent latent' d'artistes emergents; el simposi 'Instantànies de la teoria de la fotografia', i el diàleg 'La imatge en conflicte'. Al Fotomaig de Sitges, al llarg de 15 dies, 170 fotògrafs exposen més de 700 fotografies a nou sales del municipi, on a més es celebraran altres activitats paral·leles, com projeccions audiovisuals, conferències i l'entrega de premis dels concursos.

Més enllà del principat, a Madrid obre les seves portes la primera edició de Madridfoto, una fira especialitzada en fotografia que té vocació de convertir-se en un referent mundial, juntament amb el festival PhotoEspaña, i a l'estil de París Photo o Miami Photo. L'objectiu de Madridfoto és mostrar una àmplia panoràmica de la fotografia contemporània i promoure un nou col·leccionisme més accessible que pot començar, per exemple, per la compra d'un llibre. En aquesta primera edició que se celebra a Ifema del 7 al 10 de maig, Madridfoto compta amb 47 galeries de 12 països que exhibeixen les obres de més de 230 artistes. Així es poden trobar fotos de Robert Mapplethorrpe, Silvia Plachy, Rineke Dijkstra, Alberto García Alix, Antoni Muntadas, Chema Madoz o Cristina García Rodero.
I a Sevilla, arrenca també el II Festival de Fotografia SevillaFoto09 amb la inauguració de l'exposició 'Darfur. Imatges contra la impunitat', de Linsey Addario, Stanley Greene i Alvaro Ybarra Zabala al Centre de les Arts de la capital sevillana, i continuarà la seva programació fins el proper 7 de juny amb l'organització de 12 exposicions, quatre trobades amb professionals, cinc tallers, projeccions, estudis de fotografia, rutes fotogràfiques i la participació de 116 artistes.

El festival sevillà també aglutina quatre trobades professionals que tindran com a seu la Universitat Internacional d'Andalusia. Així, l'11 de maig la cita és amb José Manuel Navia, el 12 de maig amb Miguel Trillo, el 13 de maig amb Pep Bonet i el 14 de maig amb Javier Bauluz.

Per últim, Àvila acull fins el 7 de juny 83 fotografies impactants sobre la fauna i la flora de tot el món, dins l'exposició 'Fotògrafs a la Natura', organitzada per la Junta de Castella i Lleó en col·laboració amb l'Ajuntament. Són un recull de les millors imatges presentades i premiades en el 34è. concurs internacional Wildlife Photographer of the Year, organitzat pel Museu d'Història Natural de Londres i la revista britànica de naturalesa BBC Wildlife, al qual van concórrer més de 32.300 imatges procedents de 82 països.

7 de maig 2009

El cotxe i la fotografia, una bona simbiosi

Quina relació hi ha entre els cotxes i la fotografia? Per respondre a aquesta qüestió, la revista Exit dedica el seu número 34, de venda ja als quioscs, a mostrar que el cotxe, la màquina per excel·lència, és un dels protagonistes essencials en la història de la fotografia.

Des del seu naixement, en paral·lel amb el de la fotografia, el cotxe planteja una sèrie de temes que la fotografia, millor que cap altra expressió artística, ha sabut reflectir. Aquest número d'Exit s'ha estructurat tenint en compte alguns d'aquests temes: la relació del cotxe amb l'individu, amb la carretera, la velocitat, el paisatge urbà, els accidents... I tot des d'un punt de vista fotogràfic. Per exemple, mentre l'article principal analitza la trajectòria de l'automòbil com a tema en les arts plàstiques (des de Da Vinci, passant pels futuristes, l'art pop dels anys 60, la cultura de la customització i els artistes contemporanis d'avui), un altre article mostra com els fotògrafs han adoptat l'automòbil com a tema fins a convertir-lo en un símbol que forma part de la iconografia de la ciutat moderna.

Exit és una revista trimestral, temàtica i bilingüe (espanyol / anglès) editada per Rosa Olivares y Asociados, SL (Madrid), dedicada a les arts visuals actuals més característiques, sobre tot a la fotografia.

5 de maig 2009

Paisatges gelats per meditar


Icebergs, cel i oceà. Res més. El fotògraf canadenc David Burdeny s'ha passat els dos darrers anys recorrent els racons més remots i inaccessibles d'ambdós casquets polars per fotografiar els paisatges de gel de Groenlàndia, Islàndia i l'Antàrtida, amenaçats pel turisme, el canvi climàtic, la indústria i la recerca de petroli.

En les seves imatges de gran format i grans dimensions, on el color esdevé pràcticament monocrom, el fotògraf juga amb l'escala, la perspectiva i la distància dels elements, i els llargs temps d'exposició. El resultat és una fotografia inquietant, minimalista i molt estètica que convida a la meditació, capaç de transmetre la calma, bellesa i serenitat dels fràgils paisatges congelats.

Gran part de l'obra de David Burdeny es pot veure aquests dies exposada a la Young Gallerie de Brussel·les. Per sort, també es pot contemplar a la seva pàgina web.

1 de maig 2009

Els primers 100 dies d'Obama a la Casa Blanca

Interessant reportatge fotogràfic de la fotoperiodista Callie Shell sobre els primers històrics 100 dies del president Barack Obama al front de la presidència dels Estats Units, en exclusiva per la revista 'Time'.

El reportatge mostra el rerefons de la vida del mandatari a la Casa Blanca des del primer dia, en les seves primeres reunions al despatx oval, recorrent les estances de la nova residència, en les recepcions oficials, en dinars informals, amb les seves filles després de l'escola, amb la seva dona...

Una part del reportatge es pot veure en paper al número de 'Time' del 4 de maig (ja als quioscs), però a la web de la revista hi trobareu el reportatge complert amb 101 imatges.