31 d’oct. 2012

Per què molts fotògrafs prefereixen 500px a Flickr


Ja fa mesos que Flickr roman estancada, sense canvis, a excepció d'algunes característiques socials noves que s'hi han afegit recentment. El lloc sembla força antiquat, hi ha una quantitat creixent de correu no desitjat i mostrar-hi fotos grans és complicat.

Si vols mostrar les teves fotos amb la millor cara, quina pàgina creus que ho fa millor, aquesta o la de dalt?

Des de 2004, any en què es va fundar, desenes d'empreses han intentat fer-li la competència sense sort, excepte una que, tot i que va ser creada l'any 2003, no ha estat fins ara que ha aconseguit una gran popularitat gràcies al boca a boca, Twitter i Facebook. Es tracta de 500 px, un lloc que permet emmagatzemar, ordenar i vendre fotografies on line, i que resulta molt atractiu per la senzillesa de les seves eines per a construir portfolis professionals i la fàcil navegació per la interfície d'usuari. En els últims mesos, molts fotògrafs hi estan migrant els seus millors treballs. No té les mateixes característiques i funcionalitat que Flickr, però la nova plataforma fa molt bé una cosa: mostrar de manera molt visual i agradable les nostres imatges. 500px incorpora unes plantilles molt netes per a construir-hi portfolis professionals, independents de la galeria de fotos (amb més opcions per als subscriptors de pagament), que carreguen molt ràpid i que incorporen seccions de biografia i de contacte. De fet, això fa que sigui una gran solució per aquells fotògrafs emergents que volen mostrar el seu treball a editors gràfics i directors d'art de la millor manera possible.

Aquesta és una de les plantilles de portfolis que es poden triar en la versió gratuïta de 500px.

500px no és exactament un lloc per emmagatzemar fotos en gran quantitat, com Flickr, sinó una plataforma que dóna eines adequades per mostrar les nostres fotos de manera atractiva. Per això cal que triem les nostres millors imatges per penjar-les al lloc i no totes. De manera similar a Facebook i Twitter, a 500px podem seguir a altres fotògrafs, votar amb un "m'agrada" les seves imatges, deixar-hi comentaris i marcar-les com a favorites. Flickr també fa algunes d'aquestes coses, però no de forma tan senzilla. A més, igual que succeeix amb les xarxes socials de vídeo, a 500px tenim fàcilment a la nostra disposició el codi html que ens permet difondre una imatge en qualsevol lloc de la xarxa 'incrustant-la'.

I una cosa més: 500 px també incorpora un blog per usuari. Només crear-nos-hi un compte, ja tenim disponible un bloc per publicar-hi fotos i textos, una cosa que agrairan els que es veuen obligats a recórrer a Blogger, Wordpress o Tumblr per parlar de les seves fotos. Encara que el disseny no és precisament molt atractiu, ho compensa el que també tinguem a la nostra disposició un mur, com el de Facebook, per interactuar amb altres usuaris de 500px.

Joan Vendrell, de Naturpíxel, utilitza l'espai del bloc per mostrar-hi més fotos.

Una altra avantatge de 500px respecte a Flickr és que les fotos que pengem a 500px poden ser compartides per a ús personal, però no per a altres usos, ja que estan protegides contra la còpia. Si la majoria de les imatges que la gent penja a Flickr estan sota llicència Creative Commons, a 500 px si premem el botó dret del nostre ratolí sobre una foto ens apareix un missatge advertint-nos que la foto té el copyright del seu autor. A més, només podem veure-les en una única resolució de 900 píxels d'amplada, suficient com per apreciar les textures de la imatge original, però sense la qualitat suficient com perquè algú la guardi en el seu disc dur i la imprimeixi sense el nostre consentiment. Si ets un fotògraf que necessites guanyar diners a partir de les teves fotos i no t'agrada que ningú se les descarregui, 500px permet als seus usuaris vendre les seves imatges cobrant una comissió del 5% sobre totes les vendes. Els que comparteixen les seves imatges amb llicències Creative Commons és millor que usin un altre servei.

A dalt a la dreta es pot veure el preu i el tipus de còpia que l'autor ven d'aquesta foto.

Com molts llocs, 500 px té una versió gratuïta i una altra de pagament. El compte premium amb la càrrega il·limitada costa 49'95$ per any davant els 25$ de Flickr. Però amb la de 500px pots vincular la teva galeria a un domini personalitzat, un feed RSS, eliminar la marca de 500px del teu compte i connectar-la a Google Analytics per controlar millor el trànsit i l'activitat. En els darrers mesos han aparegut aplicacions per usar des de dispositius mòbils i fa pocs dies han creat un complement per utilitzar-lo amb Lightroom, dues coses que molts usuaris trobaven a faltar.

Tot i així, 500px també té alguns inconvenients:

  • La mida màxima de fitxer és de 30 MB. Els arxius més grans no es poden pujar.
  • El compte gratuït només permet pujar 20 fotografies per setmana en format JPG.
  • Només es poden pujar fins a 10 fotos al mateix temps.

En conclusió, no crec que 500px arribi a substituit a Flickr per a les masses. Els aficionats seguiran guardant-hi les seves fotos gràcies a la facilitat per publicar-les, el pes de la marca i el preu barat. En canvi, 500px està més pensada pels fotògrafs emergents i els nous talents. L'atracció i la difusió a través del boca a boca i les xarxes espero que esperonin a Flickr a millorar algunes de les seves característiques i en particular, la seva interfície d'usuari que, comparada amb la de 500px, està absolutament passada de moda.

12 comentaris:

  1. Una "review" molt completa. Un altre avantatge, per als usuaris de Lightroom, és el plug-in de publicació a 500px. És l'unic plug-in d'aquests que sincronitza realment el catàleg de LR amb el que hi ha penjat on-li, important a Lightroom les fotografies que haguem pujat a 500px des d'un altre catàleg o de manera manual.

    ResponElimina
  2. La limitació a 20 fotos/setmana (en comptes gratuits) crec que es una avantatja, i no un inconvenient. Això obliga a seleccionar molt be les imatges que es pengen i millora molt la qualitat general de la web.

    ResponElimina
  3. Mmm, jo vaig fer proves amb les dos plataformes i em vaig quedar amb flickr ja que la qualitat de les fotos dels usuaris que em comentaven era molt mes alta la dels usuaris de flickr tot i que la interface de 500px es molt superior.

    ResponElimina
  4. Hola Maria Rosa,

    Bona article, el problema de Flickr va començar quan Yahoo va comprar-lo, a partir d'aquell moment van deixar d'innovar i d'estar al davant. Jo soc usuari dels 2 portals, i com tu dius no s'acaben de fer ombra perquè tenen coses que els diferencien. Per a mi 500px es molt mes elitista, aquí has de pujar el millor, no trobaràs fotos de vacances. Per contra no m'agrada que no es puguin crear grups on compartir treballs. Flickr es el primer i sempre portarà aquest avantatge, ara sembla que volen llençar novetats per frenar la fugida d'usuaris, això esta per veure. A mi m'agrada 500px però soc un nostàlgic i espero que Flickr es posi les pil·les, de moment jugo a dos bandes ;)

    Salutacions

    ResponElimina
  5. elcasanelles9/4/12 19:25

    Estic d'acord amb el Ivan, l'assumpte dels grups de flickr enacara no ho ha igualat ningú, els bons son una eina molt bona per compartir coneixements sobre fotografia i fotografs i no tant una eina per el propi ego.

    ResponElimina
  6. Son mundos diferentes para usuarios diferentes... Y sí, el impulso de Flickr murió cuando fue comprado por Yahoo.

    ResponElimina
  7. Hola,

    Per mi Flickr ja no es atractiu, en 3 mesos he tingut mes viualitazaións de fotos i comentaris a 500px que en 2 anys a Flickr. Per no parlar de l'aplicació per iPad i les millores constants de 500px, justament avui han actualitzat amb algunes novetats.

    Ara bé, potser Google o Facebook trauran la cartera y adéu 500px!

    Abraçada

    ResponElimina
  8. Jo mai he tingut Flickr. Mai li he donat la importància que potser té, a banda que estèticament mai m'ha agradat. El que expliques del 500px, però, ja ho trobo més atractiu. Hi hauré de fer una ullada amb calma i crec que faré un pensament i obriré "un front" més.
    I estic d'acord amb el Ricard. Trobo que el límit de 20 imatges per setmana farà que afinem més a l'hora d'escollir les fotos, si més no.

    ResponElimina
  9. Moltes gràcies pel teu article. La veritat és que tinc un compte a Flckr, però no hi he penkat mai res per lo poc atractiu que em resultava. Després d'haver lleit el teu article em posaré les piles amb 500px.

    Salutacions

    ResponElimina
  10. Flickr prioritza la usabilitat a l'estètica; sí les fotos están ben keywordades es posicionen molt amunt als buscadors de google , sí se sap configurar es pot evitar la descarrega d'imatges, existeix una funció que permet posar a la venta cada imatge sense oblidar que, a més, esta de partner amb Getty Images i moltes de les seves imatges s'incorporen a aquest monstre de la foto d'stock. I moltes coses més. Sí es coneix a fons es una eina brutal. El que passa es que hi ha molta morralla (milions d'imatges...) i a vegades pot ser com buscar una agulla en un paller.

    ResponElimina
  11. Per cert, Creative Commons no vol dir fotos gratis; existeixen moltes variants i la majoria d'elles en restingeixen l'us comercial. Un bon us de la llicencia Creative Commons pot ser un gran mitja de difusió i marketing. Per exemple, l'agencia catalana ACN penja les seves fotos a flickr en Creative Commons... amb una gran marca d'aigua i sota la modalitat: anomenar la font/ no us comercial/ no alterar el contingut.

    ResponElimina
  12. Gràcies per aquesta entrada tan ben il·lustrada i explicada, una bona recomanació que val la pena tenir en compte, ho coneixia lleugerament però ara mi posaré amb més interés.

    Salut.

    ResponElimina

Moltes gràcies pel teu comentari!