16 d’oct. 2011

Descobrir les claus del retrat de la mà de l'Òscar Rodbag

Foto: Òscar Rodbag.

Els bons retrats no són només imatges de persones, sinó que són interpretacions de la seva personalitat: en lloc de captar-ne l’apariència externa, els millors retrats revelen les seves peculiaritats i potser, fins i tot, els seus sentiments.

A vegades, les fotos espontànies d’amics i familiars poden tenir aquesta qualitat si la relació natural entre el fotògraf i el model es combina amb la tècnica de forma adecuada. Però un bon retrat és alguna cosa molt més difícil. El fotògraf ha d’establir ràpidament una aproximació bàsica a la personalitat del model i una confiança mútua. Cal decidir quin tipus d’entorn reforçarà el retrat i quina il·luminació serà la més adequada. Després haurà de trobar la pose més expressiva, aquella amb la qual el model se senti més a gust.

Per a mostrar com aconseguir retrats expressius, impactants i impecables, els dies 21, 22 i 28 d’octubre, el fotògraf Òscar Rodbag impartirà tres classes magistrals —que inclouen una sessió pràctica— sobre retrat en el tercer curs de fotografia organitzat per la revista Descobrir i l’escola superior de fotografia GrisArt.

Els que sigueu lectors habituals d’aquest bloc ja sabreu qui és l’Oscar Rodbag. A ell li devem alguns dels reportatges més impactants del Descobrir, com el que va realitzar sobre Formentera...


Barcelona...


o el Lluçanès, per posar tres exemples.


Tot i així, no em puc estar d’afirmar que l’Òscar Rodbag, a banda de ser un gran amic, és un dels fotògrafs més meravellosos que conec, sobretot per la passió que sent per la fotografia combinada amb una cordialitat i afabilitat aclaparadores que encomanen bon rotllo a tothom. Si a això hi afegim la seva imaginació desbordant, i un domini de la tècnica i la llum absoluts, no exagero gens si dic que ens trobem davant d’un dels millors fotògrafs del país i un artista en majúscules.

Encara queden places al seu curs de retrats. Us recomano vívament, ja que és una de les seves especialitats.

La inscripció la podeu fer a través de la web del Descobrir.

9 d’oct. 2011

Fotografiar paisatges astronòmics, un repte a l'abast de tothom

Foto: Manel Soria.

El cel nocturn està ple de sorpreses, meravelles i oportunitats úniques per fotografiar. Si a les imatges, a més, hi incloem algun element del paisatge (un arbre, un llac, un riu o un castell com el de la foto de dalt) que reflecteixi les subtils tonalitats del cel i la llum que proporcionen els astres (la celístia), les fotos guanyaran en atractiu i interès.

No és fàcil aconseguir bones fotografies astronòmiques, però, en part a causa de la contaminació lluminosa, en part per les dificultats tècniques que comporta l’ús de velocitats d’obturació lentes mentre els astres i la Terra es mouen. Per tal de conèixer-ne els secrets que ens permetin aconseguir imatges nocturnes espectaculars, el Manel Soria i el Jordi Busqué, dos dels fotògrafs amb més talent i experiència en astrofotografia, impartiran el cap de setmana del 22 al 23 d’octubre el seu Taller de Paisatge Astronòmic a Vacarisses (Barcelona), adreçat a tots els que ens agrada i emociona mirar el cel.

Foto: Jordi Busqué.

Com, on i quan podem fotografiar la Via Làctia? Què és una muntura equatorial, perquè serveix, quan és necessària i com s'usa? Com evitar que les estrelles surtin mogudes? Com fotografiar traces d'estrelles? Com pot ser que si la càmera gira, la Terra no es mogui? Què és un asteroide? Com s'han de processar aquestes fotos? Quan es veu la galàxia d'Andròmeda? Com és que les estrelles són de colors? Totes aquestes preguntes i moltes més les respondran àmpliament el Manel Soria i el Jordi Busqué en el seu taller.

Organitzat en col·laboració amb Objectiu Natura (l’Associació de Fotògrafs de Natura de Catalunya), tindrà una part teòrica (que es realitzarà dissabte matí i tarda, i diumenge al matí) i una part pràctica (la nit de dissabte a diumenge). El preu és de 220 euros. Hi ha un descompte del 20% per a totes aquelles persones que es matriculin abans del 17 d'octubre i pels socis d’Objectiu Natura que es matriculin en qualsevol data.

Foto: Manel Soria.

Per tal d’incentivar-ne la participació, l’organització ha convocat el Primer Concurs de Fotografia de Paisatge Astronòmic per a menors de 25 anys. Els concursants han d'enviar fins a tres imatges de paisatges astronòmics que transmetin l'emoció i atmosfera de les nits estrellades o que capturin objectes celestes d'interès, i destaquin per la seva originalitat, qualitat tècnica i compositiva. El guanyador del concurs podrà participar gratuïtament en el Taller de Paisatge Astronòmic, mentre els dos finalistes n'obtindran un 50% de descompte.

Tots els que vulgueu participar tant al taller com al concurs haureu d'enviar un email a paisaje.astronomico@gmail.com

Foto: Jordi Busqué.

Recordeu que, a més de fotògraf, el Manel Soria és doctor en ciència i les seves imatges han estat publicades en multitud de mitjans, incloent-hi la pàgina APOD de la NASA. Al Descobrir, sense anar més lluny, acaba de publicar-hi un reportatge sobre els cels de Menorca realment espectacular.

Pàgina d'obertura del reportatge del Manel Soria publicat al Descobrir d'octubre de 2011.

Per la seva banda, el Jordi Busqué és fotògraf professional i astrofísic, i els seus reportatges es publiquen regularment en algunes de les revistes més prestigioses del món, com l'edició nord-americana del National Geographic Magazine.

Ens veiem a Vacarisses!

4 d’oct. 2011

La Fábrica edita un nou Photobolsillo dedicat al fotoperiodista Emilio Morenatti

Els populars i assequibles Photobolsillo ja tenen un nou fotògraf que afegir a la col·lecció. L’editorial La Fàbrica acaba d’editar un nou número dedicat al multipremiat fotoperiodista Emilio Morenatti, amb una selecció de 65 fotografies preses entre 2004 i 2011 en les que el fotògraf, conscient de la ressonància del seu treball al voltant del món, mostra el seu olfacte privilegiat i el compromís amb una professió que té el poder de portar-nos a racons oblidats del planeta i que ell qualifica com un privilegi, malgrat els perills que comporta i que ha viscut en primera persona.

Recordem que al 2009, mentre viatjava «encastat» en un comboi de l'exèrcit nord-americà a l'Afganistan, Morenatti va patir un atemptat a causa del qual van haver d’amputar-li un peu. Malgrat tot, es va reincorporar al treball després de mesos de rehabilitació i el 2010 va ser finalista del premi Pulitzer juntament amb cinc fotògrafs de l'agència Associated Press, per la seva cobertura de la guerra a l'Afganistan.

Durant els últims anys, Morenatti ha viatjat a alguns dels països més castigats per la violència i la guerra. El seu treball com a reporter d'AP l'ha portat a plasmar la convulsa realitat del Pakistan, Palestina, Afganistan, Líbia, Haití i el Nepal. No obstant això, en lloc de cenyir-se al retrat de conflictes bèl.lics, ha intentat apropar l'objectiu de la seva càmera a la vida quotidiana donant un gir a la realitat, evitant els detalls escabrosos i fugint de la foto previsible.

© Emilio Morenatti.

Des de 1998, la Col.lecció Photobolsillo de La Fàbrica Editorial publica cuidades monografies dels fotògrafs espanyols més importants, en un format petit i assequible (13x18 cm). Dirigida per Chema Conesa (fotògraf, editor gràfic i sotsdirector del 'Magazine' del diari El Mundo), la col.lecció ha trencat amb la creença que els llibres de fotografia són un producte inassequible per al públic general. Per només han posat la millor fotografia a l'abast de qualsevol butxaca.

Fins al moment s'han editat 75 Photobolsillo d'autors com Francesc Català-Roca, Javier Vallhonrat, Cristina García Rodero, Agustí Centelles, Isabel Muñoz, Francisco Ontañón, Ouka Leele, Ramon Masats, Juantxu Rodríguez, Alberto García Alix, Xavier Miserachs, Chema Madoz, Colita, Jordi Socías, Gervasio Sánchez i Txema Salvans, entre molts altres. El proper volum, però, no estarà dedicat a un fotògraf de l'estat espanyol, sinó a l'extraordinari treball del francès Pierre Gonnord, un mestre del retrat amb majúscules.

1 d’oct. 2011

Dos treballs de 'street photography' d'una editora gràfica de viatges

Portal de l'Àngel de Barcelona. Foto: Maria Rosa Vila.

Si sou observadors, us haureu adonat que a la capçalera d’aquest bloc he afegit algunes pestanyes noves. Una diu “Projectes personals” i dues més, “Carrers de llum” i “Entre setmana”. Les tres fan referència als dos projectes fotogràfics que estic construint des de fa uns mesos i que avui us presento.

Una de les imatges de 'Carrers de llum'. Foto: Maria Rosa Vila

Foto de la sèrie 'Entre setmana'. Maria Rosa Vila.

Cap dels dos projectes té a veure amb la fotografia que habitualment edito o realitzo pel Descobrir. Ni grans paisatges, ni natura, ni animals, ni patrimoni o tradicions, sinó més bé street photography. El primer, Carrers de llum, és un treball de fotografia eminentment urbana i humana, on exploro la quotidianitat dels carrers de Barcelona i altres llocs anònims del meu entorn, guiant-me per la llum, el color, el ritme i l’energia de la vida al carrer. Entre setmana, en canvi, és un projecte centrat en l’entorn reduït i acotat on cada dia passo moltes hores treballant-hi.

Cartell publicitari a la plaça de Catalunya de Barcelona. Pertany a la sèrie 'Carrers de llum'. Foto: Maria Rosa Vila.

Paret del vestíbul de l'empresa on treballo. La imatge pertany a 'Entre setmana'. Foto: Maria Rosa Vila

Ambdós estan realitzats amb la càmera del meu mòbil. Diu el Chase Jarvis, un fotògraf al que admiro (us recomano el seu Paris in red), que “la millor càmera és la que sempre portes a sobre”. En un post anterior ja us vaig comentar que sóc una àvida usuària d'un smartphone. Per tant, la càmera que hi duu incorporada sempre està al meu costat. No sé si és la millor del món, com diu Jarvis, però el que sí he descobert és que és la més discreta, ja que em permet passar desapercebuda i apropar-me a la gent sense que s’adonin. Com que té una funció per eliminar-ne el soroll del dispar quan prems l’obturador, fer fotos "robades" amb ella és fàcil.

Imatge "robada" al metro de Barcelona, de la sèrie "Carrers de llum". Foto: Maria Rosa Vila.

Els meus companys de redacció. Sèrie "Entre setmana". Foto: Maria Rosa Vila.

Així és com vaig començar a treballar en els dos projectes: jugant amb el meu HTC. Quan em vaig adonar que la seva càmera és la més discreta que he utilitzat mai, em permet fotografiar de manera instintiva i els colors que proporciona són densos i contrastats, em va fascinar. Si unim això a l’atracció que sempre he sentit per la street photography, el mòbil s’ha convertit per mi en una eina ideal per a practicar-la, ja que em permet fer composicions espontànies caçades al vol, inesperades i impredictibles, on la llum i el color són els protagonistes absoluts: la llum, quan és llampant i esclata en reflexos i ombres, i els colors, densos i carnals, sempre a la recerca d'una estètica dissonant de contrastos violents i rigorosa composició.

La font principal de Montjuïc de Barcelona. "Carrers de llum". Foto: Maria Rosa Vila.

La llum és capaç de transformar qualsevol objecte, per prosaic que sigui, en quelcom fascinant. Imatge de la sèrie "Entre setmana". Foto: Maria Rosa Vila.

No pretenc fotografiar grans esdeveniments, ni contar cap història, ni fotografiar cap ciutat, ni ser testimoni de res. Simplement m’agrada caminar i mirar, confiant en què de sobte i durant un instant els elements es reuniran en un tot i sorgirà la màgia. Simplement.

Instal·lacions de la nova Masia del Barça. Sèrie "Carrers de llum". Foto: Maria Rosa Vila.

L'edifici on treballo. De la sèrie "Entre setmana". Foto: Maria Rosa Vila.

Aquí us deixo unes quantes imatges d’ambdós projectes. Si us agraden, podeu clickar a les pestanyes de dalt i veure’n la resta.