1 d’oct. 2011

Dos treballs de 'street photography' d'una editora gràfica de viatges

Portal de l'Àngel de Barcelona. Foto: Maria Rosa Vila.

Si sou observadors, us haureu adonat que a la capçalera d’aquest bloc he afegit algunes pestanyes noves. Una diu “Projectes personals” i dues més, “Carrers de llum” i “Entre setmana”. Les tres fan referència als dos projectes fotogràfics que estic construint des de fa uns mesos i que avui us presento.

Una de les imatges de 'Carrers de llum'. Foto: Maria Rosa Vila

Foto de la sèrie 'Entre setmana'. Maria Rosa Vila.

Cap dels dos projectes té a veure amb la fotografia que habitualment edito o realitzo pel Descobrir. Ni grans paisatges, ni natura, ni animals, ni patrimoni o tradicions, sinó més bé street photography. El primer, Carrers de llum, és un treball de fotografia eminentment urbana i humana, on exploro la quotidianitat dels carrers de Barcelona i altres llocs anònims del meu entorn, guiant-me per la llum, el color, el ritme i l’energia de la vida al carrer. Entre setmana, en canvi, és un projecte centrat en l’entorn reduït i acotat on cada dia passo moltes hores treballant-hi.

Cartell publicitari a la plaça de Catalunya de Barcelona. Pertany a la sèrie 'Carrers de llum'. Foto: Maria Rosa Vila.

Paret del vestíbul de l'empresa on treballo. La imatge pertany a 'Entre setmana'. Foto: Maria Rosa Vila

Ambdós estan realitzats amb la càmera del meu mòbil. Diu el Chase Jarvis, un fotògraf al que admiro (us recomano el seu Paris in red), que “la millor càmera és la que sempre portes a sobre”. En un post anterior ja us vaig comentar que sóc una àvida usuària d'un smartphone. Per tant, la càmera que hi duu incorporada sempre està al meu costat. No sé si és la millor del món, com diu Jarvis, però el que sí he descobert és que és la més discreta, ja que em permet passar desapercebuda i apropar-me a la gent sense que s’adonin. Com que té una funció per eliminar-ne el soroll del dispar quan prems l’obturador, fer fotos "robades" amb ella és fàcil.

Imatge "robada" al metro de Barcelona, de la sèrie "Carrers de llum". Foto: Maria Rosa Vila.

Els meus companys de redacció. Sèrie "Entre setmana". Foto: Maria Rosa Vila.

Així és com vaig començar a treballar en els dos projectes: jugant amb el meu HTC. Quan em vaig adonar que la seva càmera és la més discreta que he utilitzat mai, em permet fotografiar de manera instintiva i els colors que proporciona són densos i contrastats, em va fascinar. Si unim això a l’atracció que sempre he sentit per la street photography, el mòbil s’ha convertit per mi en una eina ideal per a practicar-la, ja que em permet fer composicions espontànies caçades al vol, inesperades i impredictibles, on la llum i el color són els protagonistes absoluts: la llum, quan és llampant i esclata en reflexos i ombres, i els colors, densos i carnals, sempre a la recerca d'una estètica dissonant de contrastos violents i rigorosa composició.

La font principal de Montjuïc de Barcelona. "Carrers de llum". Foto: Maria Rosa Vila.

La llum és capaç de transformar qualsevol objecte, per prosaic que sigui, en quelcom fascinant. Imatge de la sèrie "Entre setmana". Foto: Maria Rosa Vila.

No pretenc fotografiar grans esdeveniments, ni contar cap història, ni fotografiar cap ciutat, ni ser testimoni de res. Simplement m’agrada caminar i mirar, confiant en què de sobte i durant un instant els elements es reuniran en un tot i sorgirà la màgia. Simplement.

Instal·lacions de la nova Masia del Barça. Sèrie "Carrers de llum". Foto: Maria Rosa Vila.

L'edifici on treballo. De la sèrie "Entre setmana". Foto: Maria Rosa Vila.

Aquí us deixo unes quantes imatges d’ambdós projectes. Si us agraden, podeu clickar a les pestanyes de dalt i veure’n la resta.

17 comentaris:

  1. Soc un seguidor silenciós del teu blog, i avui no podia marxar de mirar les teves fotos sense felicitar-te. M'han agradat molt ambdós projectes, però la meva foto favorita és la robada del metro, on la noia i l'home fan el mateix gest. És genial.
    Salutacions.

    ResponElimina
  2. Hola Maria Rosa. He estat fent un tomb per els carrers de llum i ha estat una passejada molt enriquidora i apassionat.
    Deixa'm que et digui que m'ha agradat moltíssim la il·lustració escrita que fas sobre els motius que et porten a fotografiar al carrer. En la meva condició d'apassionat a la "street photography" em sembla d'un gran valor.

    ResponElimina
  3. Hola Maria Rosa. He estat fent un tomb per els carrers de llum i ha estat una passejada molt enriquidora i apassionat.
    Deixa'm que et digui que m'ha agradat moltíssim la il·lustració escrita que fas sobre els motius que et porten a fotografiar al carrer. En la meva condició d'apassionat a la "street photography" em sembla d'un gran valor.

    ResponElimina
  4. Ma Rosa , crec que les teves fotos són un acceptable començament dins del món de la "street photography" però si t'hi vols dedicar crec que en pots treure molt més d'aquest estil, a base de practicar molt, patejar molt, tirar moltíssimes fotos més i eliminar molt, molt i molt del que facis.

    T'ho dic així perquè pel teu càrrec i per la gran quantitat de bons amics et plouran comentaris molt i molt afalagadors però jo , repeteixo, he vist només un molt i molt digne començament. La cosa promet molt, però penso que hi pots aprofundir molt més amab el temps i uns quants milers de fotos més ( a l'street photography, si no vaig errat es prenen centenars de fotos abans de l'edició definitiva d'un sol tema)

    Salutacions

    Disculpa la meva sinceritat.

    ResponElimina
  5. Excelents! El treball d'edició gràfica es un sà excercici de millora i assignatura pendent de alguns fotògrafs (entre els que m'hi compto).
    Felicitacions!

    ResponElimina
  6. Te molt bona pinta, no ho deixis.

    ResponElimina
  7. Hola Rosa Maria,

    Vaig fer un petit comentari sobre la inciativa, però veient que els comentaris es fan aquí, torno a fer la meva publicació i així m'adapto a la majoria. L'enganxo a sota. ;)

    Hola Maria Rosa,

    Avui he descobert aquests apartats, que fins ara no havia descobert; per altra banda, no havia tingut l'oportunitat de conneixer la teva feina com a fotògraf ( no m'ho tinguis massa en compte, doncs jo venia d'un mon molt orientat al concepte de botiga de fotografia i potser m'hi vaig deixar abduïr en excés... :( ). T'haig de dir que m'ha agradat descobrir els teus punts de vista en aquest sentit.

    Et faria algún comentari sobre alguna fotografia en concret, però al estar muntades en flash no m'ho permet. També aquest fet, no em permet poder veure-ho des de l'iPad; a veure si algún dia es posen d'acord ambdues companyies per fer-nos la vida més fàcil a tots plegats.

    Felicitats per la feina feta, hi ha fotografia que he trobat sensacionals.

    ResponElimina
  8. Bona nit Mª Rosa:
    M'agraden molt els teus projectes. Estic totalment d'acord amb el que dius. Jo també vaig amb el meu iphone fent fotos.
    Endavent i felicitats pel blog.
    Salutacions.

    ResponElimina
  9. L'altre dia em preguntava... ¿quines fotos li deu agradar fer a la Maria Rosa? Més que res perque sempre parles de les fotos dels altres i de temes d'actualitat fotogràfica. I mira, aquí tinc la resposta. Felicitats per la iniciativa!

    ResponElimina
  10. humilment recomano si volem parlar de màgia fotogràfica i de foto casual de carrer, el treball del mestre i Sant, Eugene Smith sobre la ciutat de "Pittsburgh" realitzat durant l'any 1955. Jo partiria d'aquí per a cercar alguna referència i inspiració abans d'anar a cercar "la màgia".

    ResponElimina
  11. He gaudit molt veien els teus treballs, la htc és una canya.És molt estimulant observar el polse de la ciutat amb la cámara. Salutacions

    ResponElimina
  12. Enric Tenas3/10/11 17:29

    M. Rosa, no ens coneixem i no tinc cap necessitat d'afalagar-te, així que soc lliure de dir-te el que penso. M'agrada la Street Phtography i penso que les teves fotos son molt bones, molt poétiques, amb molta personalitat. Felicitats, m'han agradat molt.
    Salutacions.

    ResponElimina
  13. uf! im-pre-ssio-nant.
    gràcies!

    ResponElimina
  14. Un parell de projectes molt interesants, et felicito per la feina ben feta!

    ResponElimina
  15. Josep, gràcies pel teu comentari i consells. Crec que tens raó. La fotografia requereix, a més de talent i sensibilitat, ofici, i és evident que l’ofici només s’adquireix amb la pràctica constant. De totes maneres, això de disparar centenars de fotos no va amb mi. Jo sóc més aviat de disparar poc, com quan treballava amb analògic. És cert que si disparem moltes imatges, les probabilitats d’aconseguir una bona es multipliquen, però a mi aquest mètode no m’interessa. No és tant el cercar la imatge bona com el gaudir fent-la.

    Jordi, no només el treball d’Eugene Smith és un punt de partida dins la “street photography”, sinó també el dels grans mestres de la fotografia parisenca de postguerra i la fotografia de carrer americana dels anys 60 (Brassai, Cartier-Bresson, Robert Frank, Walter Evans, Helen Levitt, Lee Friedlander, Alfred Stieglitz, Diane Arbus, Cindy Sherman, Elliot Erwitt, Irving Penn). Tampoc no podem oblidar William Klein (absolutament fascinant), Weegee, Harry Callahan... ni Paul Strand, Man Ray, Dorothea Lange i la recentment descoberta Vivian Maier, una 'street photographer' de primera.

    A tots, gràcies pels vostres comentaris.

    ResponElimina
  16. Felicidades, Maria Rosa, es un trabajo fantastico. Coincido con David Lazaro: la foto del metro es antologica. Yo tambien uso una HTC -ademas de mi Nikon analogica-, pero me falta mucho para alcanzar tu dominio de las luces e instantes mediante el movil. Siento sana envidia...Un abrazo "callejero"!

    ResponElimina
  17. Fer fotos amb el mòbil enganxa, jo també tinc l'HTC enganxat a la mà ;)

    Molt bona feina Maria Rosa!

    ResponElimina

Moltes gràcies pel teu comentari!