19 de set. 2011

El Fotomercè torna a brillar amb l'expo d'Andoni Canela

L'Andoni Canela somriu satisfet durant el muntatge divendres passat de la seva exposició Fotomercè 2010 al palau de la Virreina de Barcelona. Foto: Maria Rosa Vila.

Cada any per aquestes dates, coincidint amb l’inici de la festa major de Barcelona, l’Institut de Cultura de la ciutat munta al Palau de la Virreina l’exposició fotogràfica de la Mercè, on s’exhibeix l’obra del fotògraf convidat a fotografiar la festa major de l’any anterior, així com les imatges guanyadores del concurs Fotomercè realitzades per barcelonins anònims.

L’any passat, però, la mostra va generar gran malestar entre els fotògrafs professionals, ja que l’excel·lent reportatge de l’Àlex Garcia, fotògraf de la Vanguardia convidat per l’ajuntament a fer la crònica visual de la Mercè 2009, va ser arraconat a una sala aïllada, obscura i buida del Virreina Lab (l’antic espai Miserachs, a la planta baixa, al fons del palau, a l’esquerra), en unes condicions poc apropiades. No així les fotos guanyadores del concurs, que van exhibir-se a la sala principal, emmarcades i ben il·luminades.

Les imatges guanyadores del concurs Fotomercè 2009 es van exposar l'any passat a la sala gran del Virreina Lab. Mentres, l'exposició oficial de l'Àlex Garcia passava absolutament desapercebuda. Foto: Maria Rosa Vila.

La que havia de ser l’exposició estrella del Fotomercè de l’any passat va ser un desastre. En lloc de muntar una exposició de fotografies emmarcades com era d'esperar, l'Institut de Cultura va decidir canviar de concepte i mostrar el treball de l'Àlex Garcia mitjançant una projecció d'imatges que va resultar pobre i inapropiada. Ni la sala era la millor, ni estava ben senyalitzada (un trist paper arrugat sobre un faristol era l’únic cartell indicador que hi havia), ni el projector funcionava òptimament. Tampoc no hi havia cap referència al currículum de l'autor de les imatges. El resultat va ser tan desastrós, que pràcticament la mostra no va rebre visites.

Aquest era l'únic cartell que feia referència a l'exposició de l'Àlex Garcia, on ni tan sols s'indicava que es tractava de les fotos oficials de la Mercè 2009.

Mentre la sala principal estava plena de gom a gom, on es projectaven les fotos de l'Àlex Garcia no hi entrava ningú. Foto: Maria Rosa Vila.

Com ja vaig comentar en un post anterior, no estem parlant d’una mostra qualsevol, sinó d’un esdeveniment anual que al llarg de la seva història ha aglutinat als fotògrafs més reconeguts i prestigiosos del país. Tots els que ens dediquem a la fotografia professional ens preguntàvem: és aquesta la manera més òptima de difondre l’obra d’un fotògraf professional? És així com el Centre de la Imatge de la Virreina dóna suport als creadors?

Vist el que havia passat, el següent fotògraf convidat a fotografiar la Mercè 2010, l’Andoni Canela, no estava disposat a acceptar de cap manera les mateixes condicions. Per això va decidir plantar-se i exigir a l’organització que les seves fotos s’exhibissin de manera digna i ben visible. A banda, va declinar ser jurat del Fotomercè 2010 perquè les clàusules del concurs organitzat per l’Institut de Cultura de Barcelona eren abusives (tema que mereix sens dubte un altre post al respecte).

Afortunadament, Canela ha aconseguit els seus propòsits i ha muntat una exposició magnífica, que s'inaugura demà dimarts 20 de setembre a les 19’30 hores. Les seves fotos s’exhibiran a la sala principal del Virreina Lab, com ell volia, mentre que les del concurs s’exposaran a la sala on l’any passat llanguia la projecció de l’Àlex Garcia.

Muntatge de l'exposició de l'Andoni Canela a la sala principal del Virreina Lab, divendres per la tarda. Foto: Maria Rosa Vila.

A la sala lateral on l'any passat es projectava el treball de l'Àlex Garcia, s'hi exhibiran les imatges guanyadores del concurs Fotomercè 2010. Foto: Maria Rosa Vila.

Les quatre parets blanques de la sala principal acullen 19 còpies en paper Hahnemuhle, positivades per EGM i magníficament emmarcades a diferents mides (la de la paret del fons, ben gran, a un metre d’amplada). Les fotos han estat triades pel propi Canela. Són imatges al més pur estil street photography, on la llum i els enquadraments originals componen una visió pictòrica i colorista de la festa major de Barcelona que segurament sorprendrà a tothom, donat que Canela és un reconegut fotògraf de fauna, natura i paisatge i aquest treball suposa un gir de 180º en la seva trajectòria.

Un parell d'imatges de l'exposició de l'Andoni Canela del Fotomercè 2010. Foto: Maria Rosa Vila.

Està bé que la Virreina i l’Institut de Cultura de Barcelona hagin rectificat l’error de concepte i de posta en escena que va patir l’any passat el treball fotogràfic de l’Àlex Garcia. Era incomprensible que una mostra com la del Fotomercè, que al llarg de la seva història ha aglutinat als fotògrafs més reconeguts i prestigiosos del país (vegeu-ne el llistat dels darrers anys més avall), menyspreés el treball d'un fotògraf d'aquesta manera. Però el que vull destacar és que gràcies a la tenacitat de l’Andoni Canela i les protestes dels fotògrafs a través dels blocs i les xarxes socials, s’hagi aconseguit que l’exposició del Fotomercè torni a brillar amb tota intensitat. Una prova més de que quan la raó està de part nostra, quadrar-se per defensar els nostres interessos pot ser la millor manera d’aconseguir canviar les coses.

Aquests són els darrers fotògrafs que han estat fotocronistes de la festa de la Mercè. Més enllà del 2000 no he trobat cap més dada, a excepció de 1996:
  • 2010, Andoni Canela
  • 2009, Àlex Garcia
  • 2008, Carmen Secanella
  • 2007, Albert Bertran
  • 2006, David Airob
  • 2005, Jordi Bover
  • 2004, Txema Salvans
  • 2003, Tino Soriano
  • 2002, Paco Elvira
  • 2001, Consuelo Bautista
  • 1996, Leopoldo Pomés

6 comentaris:

  1. Hola Maria Rosa,
    és una bona notícia i sens dubte aniré a veure la expo de l´Andoni Canela on segur ens sorprendrà a tots en aquesta nova façeta.
    Per una altra banda, tampoc entenc que les fotografíes premiades ara només s'exhibeixin amb el projector. Si no es just que les imatges del Àlex García s'exhibiren amb el projector tampoc considero just que les imatges dels concursants i premiats ho fagin ara en el mateix format.
    L´òptim és que ambdues exposicions es mostrin en format paper, com s'havia fet fins fa dos anys. Perdona que sigui extremada crític amb la organització d´aquest concurs en clara decadència.
    He de reconeixer que en aquesta edició la meva curiositat en veure les imatges premiades i seleccionades era més alta que mai, doncs recordo amb precisió que només acceptaven imatges del concurs si no apareixia cap persona reconeixible a les imatges.
    És una "llàstima" no poder veure una expo de unes festes populars on no pot aparèixer cap persona... és una mostra de absurditat portat a la màxima expressió.
    Em pregunto si aquest any tampoc podrà apareixer cap persona reconeixible a les imatges que es presentin al concurs.

    ResponElimina
  2. Carles, crec que no m'he expressat prou bé i d'aquí l'error. Les imatges del concurs també s'exposen en còpies penjades a les parets d'una sala anexa a la principal, on l'any passat es projectava la de l'Àlex Garcia.

    Pel que he vist en el catàleg del Fotomercè 2010 que he rebut, a les fotos tan de l'Andoni com les guanyadores, hi surt gent reconeixible, fins i tot criatures, cosa que m'alegra moltíssim.

    Tot i així, les bases pel concurs d'aquest any continuen sent abusives. L'Institut de Cultura segueix apoderant-se dels drets d'autor de totes les imatges presentades al concurs, que passaran a ser propietat seva. ICaldrà fer alguna cosa al respecte és clar.

    ResponElimina
  3. Maria rosa recalcas demasiado lo de profesional aparece algo nuevo creadores defenderlos de quien? Andoni canela debiera ser mas solidario y quejarse de las bases abusivas y no presentarse pero bueno es el ajuntamiento y estar a buenas con ayuntamiento y generalitat es preferible la exposicion de barcelona photobloggers no se diferencia mucho o nada de las de andoni canela un pro y creador al menos en lo que mas me interesa que es la fotografia de calle eso si la de esta exposicion tan politicamente correcta que falta un codigo de barras en la frente de los aparecedores tambien preguntar si los gastos de la exposicion corrieron a cargo de andoni canela o del dinero publico mas que nada por lo de la crisis supongo que el fotografo utilizo el dinero del premio godo para esto y me alegraria muchisimo que fuera asi y que son 19 fotos tampoco los marcos de ikea salen tan caros y me llamo la atencion esto de su presentacion

    "Aquí, en Barcelona, durante la Fiesta Mayor de 2010, sacó la cámara con una intención: mirar, observar, encontrar el hilo que lo ayudara a desenredar la realidad y tirar de él completamente, con paciencia y con un poco de obstinación, para hallar su punto de vista personal sobre nuestra fiesta."

    va a resultar que el Andoni canela dara con la clave que nadie que se dedica a fotografiar la calle no habia logrado desenredar la realidad me parece pretencioso y cara a que lo lean gentes que lleva exactamente dos dias interesandose por la fotografia ya no sigo con lo del saco de dormir africa y la camara de fotos si bastante ridiculo me parece ni para dos dias interesados por la fotografia para parvulos.

    ResponElimina
  4. Ah Maria Rosa, no ho havia entés bé.
    De totes maneres llavors s´haurien de replantejar els organitzadors del concurs el fet de dirigir als receptors de les imatges que participin al concurs el fet de remarcarlis que a les imatges participants no podíen apareixer persones a no ser que siguin d´esquena.
    Més que res, així m´hauría estalviat el mal rotllo i l´emprenyament sublim que em va agafar quan em varen dir que llàstima que a aquesta imatge la nena no estigués d´esquena ja que així hauría pogut participar al concurs.
    No crec que torni a participar-hi.
    http://flic.kr/p/aoP7pz

    ResponElimina
  5. Creo que tanto editor y profesional creador y tanta palabra en defensa del sector le estais quitando la frescura que en su momento tuvo internet algun comentarista escribio adoctrinamiento y tiene la razon estais adoctrinando para mantener unos derechos que por mucho que lo hayais adquirido con trabajo esfuerzo con profesionalismo y todos los adjetivosd que soleis utilizar ponencias sublimes los mejores editores del pais los mejores fotografos del pais quereis espacio en lo real y virtual que por suerte es infinito billones de ips por habitante del mundo pero la sensacion que me da es que ha perdido frescura y me reconozco uno mas dando vuelta por vuestros blogs que seria de desear que solo pudieran participar profesionales y creadores y becarios algo cerrado ya que uno tambien adoctrina pero de una forma abierta de un casi indignado fotografico quereis o teneis intenciones de acotar solo para vuestro interes el codigo de barras en la fotografia de calle no lo escribo en ingles porque no os lo mereceis estais llenando de aire viciado la red.

    ResponElimina
  6. hugo,
    Simplemente no entiendo lo que quieres transmitir.
    ¿Puntos y comas no?

    ResponElimina

Moltes gràcies pel teu comentari!