28 de gen. 2009

Llibres que són una temptació

L'altra dia, el fotògraf Gonzalo Sanguinetti (que controla molt bé algunes pàgines que hi ha a la xarxa relacionades amb fotografia) em va comentar que a la botiga online de l'agència Magnum es poden adquirir exemplars de llibres fotogràfics signats pels propis fotògrafs de la mítica agència. Tota una temptació pels professionals i els mitòmans de la fotografia, és clar. Després de capbussar-m'hi, he comprovat que l'oferta que hi tenen és molt atractiva.

A la botiga de Magnum, hi podem trobar llibres de Susan Meiselas, Leonard Freed, Alex Webb, Martin Parr o Paul Fusco, entre d'altres, rubricats per ells mateixos, i edicions limitades també signades. Obviament, els preus varien en un cas o un altre. En el dels llibres signats, els preus van des dels 35$ (27'84€) del llibre de Chien-Chi Chang 'Double Happiness' fins els 1.750$ (1.391'91€) que es poden arribar a pagar pel llibre de Josef Koudelka 'Reconnaissance Wales'. Les edicions limitades són bastant més cares: fins a 1.600$ (1.272'60€) per una edició de luxe de 'Fashion Box', de Bruce Gilden, que inclou tres làmines signades pel propi fotògraf.

D'entre els llibres disponibles, el Gonzalo i jo vam coincidir en destacar-ne un en particular: el de Larry Towell, 'The World From My Front Porch', una deliciosa col·lecció de fotografies de la vida familiar del fotògraf a la seva casa rural d'Ontario. La revista Photo-Eye Magazine el considera, amb bon criteri, un dels 10 millors llibres de fotografia de 2008. Magnum té a la venda la primera edició canadenca signada per Larry Towell a un preu de 125$ (94'34€). La compra es pot realitzar per internet i telèfon en euros, i la comanda triga aproximadament un mes en arribar.

Si la butxaca m'ho permet, i com que d'aquí a tres setmanes és el meu aniversari, potser em doni un caprici.

22 de gen. 2009

La fotografia impressionista d'un 'monné'

Camí del grau de Barrots, Serra Major, Montsant (Priorat, Tarragona). Foto: Rafael López-Monné.

Serra Major del Montsant, Parc Natural, a la dreta la Roca Falconera (Priorat, Tarragona). Foto: Rafael López-Monné.

Treballar en una publicació de viatges i divulgació com la revista Descobrir Catalunya m'ha permès constatar dues coses: que a Catalunya hi treballen molts bons professionals de la fotografia de paisatge i que estan molt ben repartits per tot el territori. Pràcticament a cada poble i comarca n'hi ha uns quants. Quan parlem de les terres més meridionals del principat, dos noms hi destaquen per damunt de cap altre: Mariano Cebolla i Rafael López-Monné. Del primer ja en vaig parlar en un anterior post. Del segon, avui precisament he estat editant un reportatge fotogràfic seu que publicarem en el proper Descobrir. Com en altres ocasions en què he hagut de treballar amb les fotos del Rafael, l'emoció m'ha acompanyat en tot moment. I és que aquest home aconsegueix deixar sense alè l'espectador davant cadascuna de les seves imatges.

El Rafael López Monné és un geògraf i fotògraf tarragoní, amant i gran coneixedor de la terra, la història, les tradicions i els costums que l'envolten. Fa i desfà senders, camins i corriols amb la motxilla a l'esquena, el trípode i la càmera buscant la llum i l'instant precís, a la manera d'aquells impressionistes del segle XIX que palplantaven el seu cavallet al bell mig d'un paisatge per pintar. No és estrany, doncs, que el seu cognom tingui evidents ressonàncies impressionistes.

López-Monné no sols ha fotografiat com ningú el Montsant, la serra de Llaberia, les vinyes i pobles del Priorat, la Conca de Barberà i l'Alt Camp, els monestirs de Poblet i Santes Creus, i cada pam de les comarques tarragonines, sinó que també ha retratat bona part dels Països Catalans (Berguedà, Vall d'Aran, Catalunya Nord...). En els seus paisatges abunden les primeres llums del matí, amb brumes i boirines que estenen pel territori el seu tel oníric, i les que tenyeixen de daurat el capvespre. A banda de paisatges, López-Monné també s'ha dedicat a fotografiar de manera exhaustiva, les festes més populars i importants del país (la Patum, Tàrraco Viva, Fia-Faia...), i les tradicions més desconegudes, la qual cosa l'ha convertit en tot un referent.

No és d'estranyar, doncs, que l'extensíssima obra de López Monné hagi estat publicada en nombrosos llibres, molts dels quals han estat editats per Arola Editors, i que també publiqui regularment en els millors diaris i revistes del país. Les seves fotos reivindiquen, conciencien i transmeten l'orgull i l’amor pels espais naturals, el nostre patrimoni i les nostres tradicions. Per això també publica en el Descobrir Catalunya. No us perdeu el proper número. Us quedareu sense alè.

19 de gen. 2009

Art mòbil a les carreteres nipones

Masaru Tatsuki és un fotògraf que s'ha passat una dècada recorrent el Japó per fotografiar uns vehicles molt particulars que omplen les carreteres nipones. Són camions que els seus conductors han guarnit amb llums llampants de neó i interiors excessius, que recorden un casino ambulant de Las Vegas. Però Tatsuki no només ha fotografiat els impressionats camions, sinó també els conductors que han convertit l'afició de decorar el seu vehicle en tota una forma de vida i expressió. El resultat d'aquest llarg projecte és un llibre fotogràfic titulat Decotora, terme japonès amb el qual es designa una decoració escandalosa dels camions que al Japó ha esdevingut tota una subcultura, i una exposició a la Tai Gallerie de Nou Mèxic.

El treball fotogràfic de Tatsuki és d'un impacte visual molt potent, ple de referències a la cultura pop i les marques comercials, que ens porta a reflexionar sobre els actuals valors consumistes de la societat japonesa i per extensió de l'occidental.

11 de gen. 2009

Un gener replet de fotografia (2)


Aquesta és una exposició d'aquelles que jo anomeno imprescindibles i que no ens hauríem de perdre: una retrospectiva del cèlebre fotògraf nord-americà Paul Strand, que a partir del 23 de gener es podrà veure a la Fundació Foto Colectania de Barcelona.
Paul Strand (Nova York, 1890 – Orgeval, França, 1976) és un mestre indiscutible de la fotografia, autor d'alguns dels retrats més cèlebres de la història, que mostren gent anònima i humil patint les conseqüències del crac de 1929 a Estats Units i l'Europa de postguerra, fotografiats d'una manera directe i sense trucatges. Per això se'l considera precursor de moviments com la Nova Objectivitat.

L'exposició que presenta la Fundació Foto Colectania a Barcelona és una mostra única que reuneix 75 fotografies originals de Strand (la majoria validades per l'autor i còpies vintage), cedides per l'Aperture Foundation de Nova York i el Philadelphia Museum of Art. S'hi podran veure pràcticament totes les temàtiques tractades per l'artista, fins i tot aquelles icones que ja formen part de la història del segle XX, com la dona cega fotografiada a Nova York (Blind Woman, 1916) o els treballadors caminant per Wall Street (Nova York, 1915, a dalt). Tampoc hi mancaran les seves imatges més abstractes, que mostren el seu interès per la geometria, ni els aspectes formals dels objectes més quotidians: plantes, arbustos, l'escala o la cuina de casa seva, motius que per Strand eren dignes de fotografiar, gràcies al seu domini increible de la llum.

L'exposició es podrà veure a la Fundació Foto Colectania, des de el 23 de gener fins el 4 d'abril, al c/ Julián Romea, 6 D2, de Barcelona, tel. 93 217 16 26.

8 de gen. 2009

Un gener replet de fotografia (1)


Un cop acabades les festes nadalenques, el mes de gener es presenta ple de bones notícies fotogràfiques. La primera i millor ha estat sens dubte l'alliberament del fotògraf José Manuel Cendón i el seu company Colin Freeman, després de 39 dies de segrest a Somàlia. Si voleu saber com va anar tot, podeu llegir l'article que va publicar El Periódico el 4 de gener.

A banda, però, d'aquesta bona notícia, n'hi ha d'altres igualment interessants. Una d'elles és la inauguració de la novena edició del festival Fotoencuentros 2009, que se celebra a Cartagena i Múrcia fins el 3 de març, una excel·lent excusa per fer una escapadeta de cap de setmana a la comunitat murciana. Coordinat pel fotògraf Paco Salinas, el festival exposa l’obra d’un total de 16 fotògrafs, alguns tan reconeguts com Chema Madoz i Toni Catany. El tema central del festival d'enguany és el dels objectes que estimem i necessitem, i que ens fan la vida més fàcil o ens la compliquen: objectes útils-inútils, necessaris-innecessaris, productius-contaminants, agradables-desagradables... Tot això amb l'únic objectiu de generar cultura visual i convidar el públic a reflexionar, criticar, debatre i, sobre tot, gaudir de l’art fotogràfic.

La mostra es completa amb tot un seguit d’activitats programades: conferències i taules rodones, projeccions audiovisuals, tallers impartits per grans fotògrafs, un cicle de cinema relacionat amb la fotografia i una fotomarató. Trobaràs més informació sobre el festival a Fotoencuentros 2009.
I a Barcelona, la Galeria Hartmann inaugura el proper 14 de gener una exposició temàtica anomenada 'Crisis, What Crisis?', que recull el treball de vuit artistes seleccionats per un jurat format pels fotògrafs Colita, Leopoldo Pomés i Paco Elvira, l’actor Gabino Diego (gran col·leccionista d’obres fotogràfiques) i Brauli Teixidó. A la mostra s’hi poden contemplar les dones “Estupendes” d’Ariadna Arnés; “La Nau” de la pobresa extrema d’Ivan Alonso; “El mirall de la Metròpolis” de Cristóbal García; els “Reflexos” de Jordi Azategui; la mirada irònica sobre la situació financera actual a “Cry, Crisis”, de David del Val; “La Platja” de Lluís Artús, “Les Neveres” obertes de Rosa Feliu i els “Punts Suspensius” que planteja l’obra de José Manuel Alorda.

A dalt, foto del cartell de Fotoencuentros 2009, "Rusia. Territori d'Altai', de Jonas Bendiksen (Magnum Photos/Contacto).

Veure alguna d’aquestes exposicions és una bona manera de començar l’any, no creus?