9 de jul. 2009

La importància de tenir un bon arxiu fotogràfic

A la revista Descobrir Catalunya, la majoria de reportatges fotogràfics que hi publiquem són inèdits perquè els encarreguem als fotògrafs que col·laboren amb nosaltres. Aquesta és una característica que ens diferencia de la competència. Publiquem fotos que han estat fetes expressament per a nosaltres perquè ens agrada apostar per la qualitat, pel treball d’autor i per fer que cada reportatge tingui la mirada de cada fotògraf.

Tot i així, algunes de les fotos que publiquem també són d’arxiu. Avui parlaré precisament d’aquestes. Són poques i normalment serveixen per il·lustrar seccions fixes de la revista. Imatges sorprenents, fotos de natura i fauna, etc, etc., cada mes em toca recórrer a la meva agenda de fotògrafs i demanar-los per email que mirin en els seus arxius si tenen, per exemple, una foto d’un eclipsi de lluna, de la muntanya del Canigó vista des de Marsella, o d’una granota en perill d’extinció.

Amb això voldria remarcar la importància que hauria de tenir per a un fotògraf freelance el anar creant, ampliant i millorant el seu propi arxiu fotogràfic. De la bona organització i gestió de les seves fotos poden dependre bona part dels seus futurs ingressos econòmics. Fa uns mesos, el fotògraf Ramon Manent, especialitzat en la fotografia d’obres d’art i patrimoni i amb un arxiu de més de 300.000 imatges que cada dia creix, em va dir: “Tu, que t’entrevistes amb tants fotògrafs joves que comencen i venen a veure’t, anima’ls a que es construeixin un bon arxiu, perquè amb els anys, si saben treure-li profit, podran viure d'ell”. I crec que té raó. I més ara, que tantes revistes publiquen fotos d’arxiu!

Quan un editor gràfic busca una foto concreta, normalment la demana a aquell fotògraf que creu que pot tenir-la. És en aquest moment quan el fotògraf ha de remenar el seu arxiu fotogràfic amb diligència per localitzar la foto. La rapidesa és una virtut que els editors gràfics valorem de manera especial perquè normalment sempre tenim molta pressa. Per això cal que el fotògraf tingui un arxiu de fotos ben organitzat, datat i identificat amb les dades de localització dels llocs fotografiats. Una bona manera d’organitzar el material fotogràfic és utilitzant un programa de creació de bases de dades tipus Filemaker que permeti indexar les fotos per paraules clau, fer recerques i ordenacions ràpides i obtenir llistats en format pdf de les fotos que cerquem com si fossin fulls de contacte. Així quan, per exemple, un editor gràfic ens demani fotos de boscos a la tardor, introduint les paraules clau “boscos” i “tardor” obtindrem un llistat pdf amb les imatges que ens interessen i amb les dades de localització corresponents que podrem enviar a l’editor gràfic.

A més, totes les fotos haurien de tenir ben emplenades les metadades (la file info de Photoshop) per a que puguin ésser consultades en qualsevol moment.

Així, les possibilitats de veure publicada una foto es multipliquen.

2 comentaris:

  1. Tens raó pel que fa a tenir l'arxiu catalogat i en Ramon és un excel.lent exemple. Jo treballo amb el Filemaker des de fa molts anys i em va superbé, encara que hauria d'aprofitar molt més les seves possibilitats i jo aplicar-me més...

    ResponElimina
  2. Hola ! Acabo de descobrir el teu bloc (ara que estàs de vacances :-) ) a partir d'una notícia de Vilaweb que referenciava a tu, i que m'ha cridat l'atenció perquè a la vegada n'havíem parlat a Espai Fotogràfic (www.espaifotografic.cat)... en fi res, que m'encanta la revista en què treballes, i aquesta entrada de l'arxiu concretament, l'he trobat molt encertada i molt interessant, més venint de qui ho diu, és clar.
    Salut !

    ResponElimina

Moltes gràcies pel teu comentari!