5 de març 2009

Què dimonis és un editor gràfic

Fa uns dies vaig assistir a una conferència sobre canvi climàtic al Col·legi de Periodistes de Barcelona. Un dels ponents era un amic meu periodista a qui no veia des de feia molts anys. Entre els assistents hi havia també un antic company de facultat al qual li havia perdut la pista. Ens vam saludar i, quan em va preguntar a què em dedicava, li vaig contestar: “Sóc editora gràfica”. “Així, doncs, et vas desviar cap el camp del disseny gràfic, no?”, em va contestar. Vaig haver d'aclarir-li que no, que jo de disseny gràfic no en tinc ni idea i que el meu treball es centra en la fotografia. Acabada la conferència, el meu amic ponent i jo ens vam saludar i, al cap d'una estona, em va fer la temuda pregunteta: “Editora gràfica?”. Cara de sorpresa i estranyesa. “I què és una editora gràfica?”. Aquesta anècdota recent, que es repeteix una i una altra vegada, il·lustra com és de desconeguda aquesta professió, fins i tot pels periodistes i companys dels mitjans de comunicació. Possiblement el concepte d'editor gràfic no ajudi gaire a entendre de què es tracta, ja que dóna peu a errors i confusions. El Pepe Baeza, editor gràfic del Magazine de La Vanguardia, proposa un altre nom molt més clar, el d'editor d'imatges. La meva opinió és que també seria adient parlar d'editor de fotos o fotoeditor, a la manera dels mitjans de comunicació nord-americans que tenen la figura del photoeditor.

L'editor gràfic, editor d'imatges o fotoeditor és, en teoria, el responsable dels continguts visuals d'un projecte visual (diari, revista, llibre, audiovisual...), que vetlla per a que el treball del fotògraf tingui la millor rellevància i transcendència. Seria l'equivalent al comissari d'una exposició. Tot i així, per a que això fos possible, l'editor gràfic hauria de tenir la categoria d'un director d'art o equivalent per tal de tenir llibertat d'acció i decisió. En la pràctica, però, l'editor gràfic és qui tradueix i interpreta les fotos del fotògraf, i ofereix aquest treball al director d'art.

En el meu cas, com a editora gràfica de la revista Descobrir Catalunya, la meva feina consisteix en tenir i ampliar una bona agenda de fotògrafs, encarregar-los els reportatges fotogràfics de la revista segons les seves especialitats i els nostres interessos, gestionar els encàrrecs, cercar altres imatges en arxius, bancs d'imatges, editorials..., organitzar les fotos i seleccionar-les, i participar en la construcció del discurs fotogràfic de la revista (reportatges i altres seccions) en estreta col·laboració amb el director d'art. Al final, però, les darreres decisions sobre els continguts visuals de la publicació estan repartides entre el director, el director d'art i l'editor gràfic.

En definitiva, l'editor gràfic és aquell professional que, amb un criteri clar construït a partir d'una bona cultura visual, és capaç de contar històries de manera estètica i efectiva. Per fer això, cal haver vist moltes fotos. I com diu el Pepe Baeza, “una bona edició pot salvar un treball fotogràfic mediocre, però una mala edició por enfonsar el millor reportatge”.

9 comentaris:

  1. Hola maca, sóc en Tino escrivint des de Alacant... per què no prepares un taller d'edició gràfica (o d'imatges, com vulguis). A molta gent li vindria molt bé!

    Abraçada

    Tino

    ResponElimina
  2. Gràcies Tino, potser m'hi animi 8-)
    Petons!

    ResponElimina
  3. Estoy intentando "controlar" el mundo de la blogosfera. Me peleo a menudo tratando de mantener mi blog actualizado y lo más "guapo" que puedo. Pero mi intención principal es dar a conocer mi obra fotográfica, y la verdad que agradezco las pocas entradas que recibo, pero yo quiero hablar, intercambiar opiniones sobre fotografía, y de esas aún estoy esperando.
    Como profesional que eres de ese fascinante arte agradeceré que emplees unos minutos en repasar mis blogs, http://nubedepaso.blogspot.com y me des una breve opinión sobre el interés y la calidad que pueda tener mi obra.
    Muchas gracias y un saludo cordial

    ResponElimina
  4. Jo fa dies que busco on formar-me en relació a l'edició d'imatges, i no hi ha sort.
    Si fas un curs -o el que sigui- m'hi apunto!

    Com ho vas aprendre?

    ResponElimina
  5. Molt interessant ,-)
    per quant aquest curs d'Edició gràfica?

    Felicitats per la teva tasca davant de Descobrir Catalunya.

    Una abraçada,

    Uri

    ResponElimina
  6. Lo del curs d'edició gràfica és una bona idea, Uri. Hi pensaré!
    Petons i gràcies per les felicitacions.
    MR

    ResponElimina
  7. Acabo de descobrir el teu blog i m'està agradant molt; jo també t'animo a fer el curs d'edició gràfica o de fotoeditor, com li vulguis dir

    Salutacions.

    ResponElimina
  8. Per poc que ho pogués convinar amb la feina, jo també m'hi apuntaria. Anims

    ResponElimina
  9. Quan vaig d'excurisó amb amics i els dic que els passaré les fotos després d'editar-les sempre em miren extranyats i em pregunten: "però no dèies que no retocaves les fotos?"

    ResponElimina

Moltes gràcies pel teu comentari!